Klassernes sider

8. december 2014

Videre med reklameanalysen....

Reklameanalyse 2.0

Mange elever spørger hvordan man laver en 'rigtig' reklameanalyse.....Jeg aner det ikke, men jeg ved hvad jeg gerne vil høre noget om når reklamer skal analyseres.

ARGUMENTATION

Alle reklamer argumenterer i bund & grund for det samme - 'Køb mig!' Derfor er det nærliggende at kigge på argumentationsteori i forbindelse med reklamer. Hvad påstanden reklamen ('Du skal gå i fitness....), Hvad er belægget (FORDI: 'du bliver lækker...') og til sidst hjemmel - det der kobler påstanden og belægget sammen ('De fleste mennesker vil gerne være lækre....eller - de færreste har et ønske om at være decideret ulækre!)



ARGUMENTATIONSKNEB

Når så argumentationen er på plads er det oplagt at se nærmere på hvilke kneb reklamen benytter sig af. De såkaldte argumentationskneb. BRuger man kendte personer er der tale om idolknebet, henviser man til firmaets lange historie er det historieknebet osv...Der findes mange forskellige lister over argumentationskneb - det er bare at gå i krig!

APPELFORMER

Man bør også se lidt på hvordan reklamen henvender sig til modtageren - de såkaldte appelformer. Hvordan den appellerer til sin modtager. Taler reklamen til modtagerens fornuft fx 'uret er vandtæt' eller 'sikkerheden er i top' så er der tale om den appelformen logos. Taler reklamen derimod til modtagerens følelser fx 'Hjælp et barn i Afriks' eller 'Støt kampen mod dyremishandling', så er der tale om appelformen Pathos. Endelig er der appelformen Etos der tager udgangspunkt i produktets troværdighed eller renommé fx 'firmaet har 50 års erfaring....'

EFU-Modellen

Argumentation og appelformer er langt hen ad vejen noget der optræder i reklamens tekst (men ikke nødvendigvis!) - og når man taler reklametekst må man også nævne EFU-modellen. Det er den model vi bruger til at strukturere en reklametekst så vi får præsenteret både egenskaber, fordele og udbytte ved produktet. Især U'et i modellen hænger sammen med argumentation og appelformer.


AIDA-modellen

...har jeg tidligere omtalt, men vil lige nævne den igen. Attention er som bekendt det der fanger blikket og når det er fanget skal der være noget der fastholder interessen (interest). Det er som oftest tekst  - og her skal man igen vælge sin (over)skrift med omhu. Der findes mange forskellige typer overskrifter fx tvetydige overskrifter 'Gode nødder' eller kryptiske overskrifter 'når 2+2=7'. Det hele handler om at man finder en overskrift, der passer til produktet og som rammer målgruppen (det er jo deres interesse der skal fastholdes) så de oplever reklamens desire. 
Desire er det der i sidste ende skal få modtageren overtalt til at købe produktet. Det kan være mange forskellige ting fx et billede af lækker mad, der både fanger blikket og gør modtageren sulten (bare tænk på hvor meget det betyder at man køber ind på tom mave....så er det man kommer hjem med 14 Daim...) eller det kan være beskrivelsen af produktet i reklameteksten. Og netop derfor er det vigtigt at gøre sig umage med at bruge argumentation, argumentationskneb, EFU, og appelformerne. OG som altid skal man huske Action.  Det vil jo være pokkers ærgerligt at lave en knaldgod reklametekst en genial reklametekst og lækre billeder, hvis ikke man gør modtageren opmærksom på hvor hun kan få fat på varen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar