Klassernes sider

10. december 2015

EFU-modellen i praksis

Jeg kan ikke anbefale brugen af EFU-modellen nok, når det drejer sig om produktbeskrivelser. EFU-modellen er også et godt værktøj, når I skal skrive ansøgninger. Læs artiklen her for mere om, hvordan I bruger EFU-modellen i forbindelse med ansøgninger.

Jeg vil kort give en forklaring på hvordan I bruger modellen i praksis. Som bekendt består modellen af:

Egenskaber ex. Bilen har metallak
Fordele ex. Derfor får den ikke så nemt ridser
Udbytte ex. Følelsen af ny bil varer længere

Når man skal sælge et produkt er storytelling et stærkt redskab. 'Den gode historie' sælger mere end en opremsning af produktets egenskaber. Tænk på den nye bil - bilreklamer fortæller historien om den lykkelige børnefamilie, der har købt en bil med plads til hund, cykel og svigermor. Fokus er på udbyttet og tilnærmelsesvis om fordelene. Egenskaberne - bilens tekniske specifikationer kan man som interesseret køber læse om på hjemmesiden - eller med meget små bogstaver nederst i annoncen.

Med dette i tankerne mener jeg man kan lave en kalkule for hvordan man går fra listen af egenskaber, fordele og udbytte i efu-modellen til en færdig tekst. Man skal bare bruge EFU-trekanten (jaa...endnu en trekant-model!)

Princippet er det samme som i fx AIDA-modellen. Det største område i trekanten skal fylde mest i teksten.
Fx:
5 sætningern med udbytte
3 sætninger med fordele
1-2 sætninger med egenskaber

God fornøjelse med at bruge EFU-modellen!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar