Klassernes sider

24. november 2014

Få styr på reklameanalysen...

Nu skal der styr på de reklamer!

I skal på nuværende tidspunkt kende til de meste grundlæggende modeller til reklameanalyse:

  • Kommunikationsmodellen
  • AIDA-Modellen
Derudover skal vi have følgende på plads:
  • EFU-modellen
  • Argumentationskneb
  • (Psykologiske) virkemidler

I første omgang vil jeg kort forklare hhv. kommunikationsmodellen og AIDA-modellen

Kommunikationsmodellen


Kort fortalt: 
En afsender sender et budskab via et (velvalgt) medie til en modtager med en (bestemt) hensigt

I skal kunne forklare: 
  • Hvem afsenderen er
  • Hvorfor det valgte medie er velvalgt (er det et medie som målgruppen rent faktisk ser eller bruger?)
  • Hvad afsenders hensigt med budskabet er (overtale, sælge, holdningsændring)
  • Hvem modtageren er (køn, alder, indkomst, interesser, geografi) 

AIDA(S)-Modellen
Kort fortalt:
AIDA-modellen er en model der kan bruges både til fremstilling af reklamer og til analyse af reklamer. Bogstaverne i modellen dækker over de elementer enhver reklame bør indeholde for at forbedre chancerne for at reklamens budskab når modtageren.
AIDA bruges i mange sammenhænge (nyhedsbreve, informative reklamer, invitationer, foldere osv.), men primært til reklamer.

A: ATTENTION - Blikfang - det der gør at man får øje på reklamen og stopper op....Skal få modtageren til at tænke 'Hvor spændende - gad vide hvad der er...' Typisk et fængende billede.

I: INTEREST - Interesse - Det der fastholder modtagerens interesse efter hun har fået øje på reklamen.Typisk tekst der fortæller hvad det går ud på

D: DESIRE - Ønske eller Begær - Det der får modtageren til at tænke 'Hildemænd hvor spændende/lækkert/interessant osv....Det må jeg bare have/være med til/prøve. DESIRE er den svære - det kan både være noget der står i teksten eller et billede - eller begge dele. Fx billeder af mad, et forførende udseende hos en model eller beskrivelsen af fedt ekstraudstyr i en bilreklame.

A: ACTION - Handling - Der hvor reklamen tager forbrugeren i hånden hele vejen hen til produktet fx billeder af selve produktet eller logoer. Det er også her man kan finde mere information fx henvisning til hjemmeside, QR-kode eller en adresse.

---

S: SATISFACTION - Tilfredsstillelse - Tilfredse kunder er loyale kunder og den allerbilligste form for markedsføring. Reklamer med SATISFACTION er fx reklamer for mad, der samtidig indeholder en lækker opskrift. Forbrugeren går hjem og prøver opskriften, bliver svært tilfreds og vælger samme produkt næste gang.  


I et senere indlæg vil jeg beskrive EFU-modellen, argumentationskneb og psykologiske virkemidler...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar